pondělí 20. dubna 2015

Knižní recenze | Zaklínač 1 Poslední přání

Název: Zaklínač I Poslední přání
Autor: Andrzej Sapkowski
Série: Soubor povídek Zaklínač 1-6
Žánr: Sci-fi a fantasy
Počet stran: 342
Nakladatelství: Leonardo
Rok vydání: 1996
Rok vydání v ČR: 2011
Oficiální anotace: Geralt z Rivie je zaklínač. Nemá rodinu, nemá domov, toulá se světem a zabíjí netvory a monstra škodící a ubližující lidem - upíry, vlkodlaky, bazilišky či mantichory. Není žádný rytíř bez bázně a hany, jen si musí vydělat na živobytí, a tak si za svou práci nechává platit. Jsou to těžce vydělané peníze a jeho řemeslo je nejen nebezpečné, ale i nevděčné. Za bojové a magické techniky, které mu umožňují přežít, musel zaplatit vysokou cenu - prodělat změny organismu, mutace i krutý výcvik. Nyní jeho schopnopsti vzbuzují u běžných smrtelníků strach a odpor, a přestože se bez jeho služeb neobejdou, odsoudili ho k životu na okraji společnosti. Zaklínači by to nemělo vadit, měl by být zbaven emocí, jenže u Geralta známá pravidla často neplatí.


Když jsem si knihu půjčovala, byla to naprostá náhoda. Původně jsem šla do knihovny pro milovanou Hru o Trůny, jenže již byla vypůjčená. Tak jsem ji nahradila Zaklínačem. A vážně nelituji! Nevěděla jsem ani o tom, že je to soubor povídek, což mě docela mrzí, ale i povídky jsou naprosto skvělé. Kniha celkem obsahuje 8 povídek o životě Geralta z Rivie (až na prolog) a jeho setkáním s netvory ale i lidmi, jako například bard Marigold či čaroděj Stragobor. Na začátku prologu, se ale objevuje čarodějka Visenna a potulný bojovník Korin, které jsem si vážně zamilovala. A hned v první povídce mi zase zmizí. Určitě víte, jaká byla moje reakce. PANEBOŽE PROČ MI TOHLE DĚLÁŠ?! ONI SE URČITĚ POTKAJÍ S GERALTEM A TEN PŘÍBĚH SE SPOJÍ.  Ne, Visenna se s Geraltem bohužel nesetkala. Mínus jeden bod pro mě. Jelikož Visenna i Korin mi byli neskutečně sympatičtí, vážně mě to zamrzelo.

Ale teď už zpět ke Geraltově postavě! Vážně mile mě překvapil, ovšem jako celá kniha. Zamilovala jsem si jeho styl ,,vtipů'' a narážek, jeho vzhled a celkově povahu. Podle mě prostě zvlášní, ale sympaťák. Hah. Určitě už z anotace víte, že má Geralt bílé vlasy a ,,kočičí'' zorničky díky jeho zaklínačské mutaci, mě informace o mutaci vážně zaujali, takže jsem si o tom ještě hledala dál na internetu, a určitě i v dalších souborech povídek, protože chci přečíst všech šest. Nicméně Geralt je sice trochu násilný, nespolečenský a plný jedovatých poznámek, ale to z něj dělá jeho unikátní postavu, protože jsem nikdy žádnou jemu podobnou neviděla a celá série Zaklínače na mě působí jako jedno z nejlepších fantasy a sci-fi děl, co jsem kdy četla! 

Naprosto typické jsou pro Geralta, již zmíněné bílé vlasy, kočičí zorničky ale také jizvy které utržil při bitvách, zaklínačský řetízek s hlavou vlka a dva meče. Stříbrný na nestvůry a ocelový proti lidem. 


Celá kniha je napsaná vážně jednoduchým ale zajímavým stylem. Po celou dobu mě vážně velmi bavila a několikrát jsem se i zasmála. Jediné co mi chybělo, byl rozšířenější popis nestvůr, se kterými Geralt bojoval v několika povídkách, protože většinu z nich jsem si nedokázala představit a třeba takovou Strigu jsem musela hledat na internetu. Opravdu jsem si Sapkowského zamilovala a stal se jedním z mých oblíbených fantasy spisovatelů, stejně jako Zaklínač jednou z nejoblíbenějších knih.





Celou knihu hodnotím rozhodně pěti hvězdičkami, jak jinak! 

1 komentář:

  1. milujem fantasy knihy určite to musí byť dobrá kniha... keď pôjdem do knižnice určite si ju požičiam vyzerá zaujímavo... :)
    www.allmoblogg.blogspot.com

    OdpovědětVymazat