Knižní recenze | 50 odstínů šedi

Série: 50 odstínů
Žánr: Světová literatura- Erotické romány
Počet stran: 512
Nakladatelství: XYZ
Rok vydání: 2011
Rok vydání v ČR: 2012
Oficiální anotace: Studentka literatury Anastasia Steel má za úkol zpracovat rozhovor s úspěšným a bohatým podnikatelem Christianem Greyem. Na domluvenou schůzku přijde muž, který Anastasii neuvěřitelně přitahuje. Je okouzlující, krásný, neuvěřitelně chytrý, svůdný a hrozivý. Nezkušená a nevinná dívka poprvé zažívá pocit, že nějakého muže chce.
Z jedné strany ji odrazuje jeho záhadná rezervovaná osobnost a z druhé strany se mu strašně touží přiblížit.
Starší a zkušený Christian není schopen odolat klidné kráse, důvtipu a nezávislému duchu mladé dívky. Ať chce nebo ne, musí si přiznat - touží po ní, chce ji...ale za svých vlastních podmínek.Anastasia je šokovaná i vzrušená Christianovými nezvyklými erotickými chutěmi. Váhá, ale není schopná mu odolat.

Celou knihou nás provádí Ana Steeleová, studentka literatury nedotčená mužskou rukou, nebo čímkoli jiným od mužského pohlaví. Její spolubydlící a nejlepší kamarádka Kate Kavanaghová, onemocní zrovna v dobu, kdy má jít na rozhovor s bohatým podnikatelem do školních novin. A proto přemluví Anu, aby za ni zaskočila. Jenže to, jak se zdá, není dobrý nápad. Ana zjistí že daný podnikatel není starý děda, nýbrž sexy mladý Christian Grey. No a samozřejmě, co by to bylo za román kdyby prostě nepřeletěla jiskra a zastaralá Ana se do Chrise (ano, tak mu říkám, ups) nezamilovala.
Pokud jde o hlavní postavy a můj názor na ně, ó bože na nebesích. Ne, nejsem věřící ale v tomhle článku budu sakra hodně klít, protože mě to vážně zklamalo. Ana je naivní, naprosto zastaralá, ano, když se vyjádří k notebooku od Christiana jako, a to cituji ,,Ty bláho! Já jsem na Googlu!'' tak se opravdu plácnu přes čelo a řeknu si ,,Panebože Ano, v jaké jeskyni jsi byla celý život schovaná prosím?!''. Navíc u vztahu ne- vztahu s Christianem to je jen samá věta ,,Má právě zrozená vnitřní bohyně předvádí malý vítězný taneček'' a ,,Vnitřní bohyně metá salta vzad s rutinou hodnou ruského olympijského gymnasty'' nebo taky ,,Má vnitřní bohyně rozvlní boky v rytmu tance sedmi závojů.''. A to už těch stupidních bohyní a naivní Any mám vážně plné zuby a společně je pošlu do kytiček.

Když přejdeme k postavě Christiana, tak už je to poněkud kladnější, protože proti jeho postavě až na nějaké ty jeho vyjebané odstíny nemám vůbec nic. Nebudu sem zavádět jeho dokonalé filmové obsazení mým oblíbeným Jamiem Dornanem, protože k tomu se vyjádřím až u filmové recenze, takže mě prostě okouzlil už v knižní předloze. Achjo, proč mi to děláte? Já budu brečet. On je prostě předloha pro ztvárnění dokonalého muže. Když neberu ty jeho odstíny, jasná věc, nebudeme perverzní. Nicméně jsem si i ty sexuální scény představovala víc, no, sexuální? Ano, na můj věk je to akorát a podobné věci, kterými se budete obhajovat, že to vlastně vůbec nemám číst. Ale když je to zařazené do erotických románů, čekám prostě víc erotiky. A že ta by bez Any a s Greyem šla sakra dobře..

Samotný děj je prostě bleh, ten nápad o sexy chlápkovi co ujíždí na BDSM, proč ne, ale to jak se z toho pak vyvrbí hrozná love story, mi neskutečně vadí. Božínku, pan Grey má zřejmě slabost pro mladé ženy s mozkem velikosti ořechu a tančící vnitřní bohyní. Chudák, kdo mu to jen udělal..
Jako čtenář celé série, ano, k tomu jsem se doopravdy dokopala jen kvůli panu Šedému, tak jsem skákala zuřivostí když mu Ana dala k narozeninám ten přívěsek s hloupým slovem. Nechci zase tolik spoilerovat, tak si to buď přečtěte, dočtěte tuhle recenzi a nebo najděte. Takže závěr trilogie je asi takový, že všech 50 sexy odstínů pana Šedého se ztratilo a stráví s hloupoučkou slečnou, oh- tedy paní, Steeleovou/ Greyovou zbytek života. Achjo, ono mu po prvních pár kapitolách vážně začíná hrabat. A to ani není o co stát.

Na konec asi dodám to, že oproti filmovému zpracování této knihy, je to naprostý propadák akorát tak pro feministky co nemají chlapa a tak si představí pana Úžasně Šedého. Samozřejmě nechci žádnou čtenářku této knihy nijak urazit, to určitě ne, protože jsem sama jednou z nich, ups. Ale prostě to na mě tak působí. Taky bych byla ráda, kdyby jste mě vy starší, nekritizovali jen za to, že jsem knihu vůbec četla, i když mi je nějakých 14 let. Závěr bych udělala takový, že kniha je dobrá jen díky počátečnímu nápadu a Christianovi.