Knižní recenze | Selekce

Autor: Kiera Cass
Počet stran: 288
Nakladatelství: Cooboo
Rok vydání: 2012
Rok vydání v ČR: 2014
Oficiální anotace:
Pro třicet pět dívek je Selekce životní šancí. Příležitostí k útěku od života, který jim byl stanoven od narození. Být obklopena světem třpytivých šatů a drahocenných šperků. Žít v paláci a soutěžit o srdce krásného prince Maxona. Ale pro Americu Singerovou je Selekce noční můrou. Znamená to pro ni otočit se zády ke své tajné lásce Aspenovi, který je o kastu níž než ona. Nechce se jí odejít z domova a vstoupit do nelítostné soutěže o korunu.
Pak America potká prince Maxona. Postupně začne zpochybňovat všechny plány, které si předsevzala – a uvědomí si, že život, o kterém vždycky snila, si už nemůže v porovnání s budoucností představit.

Jedna z věcí, kterou musíte v tomhle zaměstnání zvládnout, je tvářit se klidně, i když klidná vůbec nejste. Tak se prosím usmívejte, Americo.

Na začátku knihy se ocitáme v zemi Illeá. Společnost je rozdělena do osmi kast. Ti šťastní, měli možnost se narodit do jedné z prvních tří či královské rodiny a jsou vyloženě šťastní. Spousty jídla, oblečení, málo práce. Ovšem nižší kasty už mají přesný opak vrcholu. Čím vyšší číslo má vaše kasta, tím více hladovíte. Hlavní hrdinka America Singerová se narodila se smůlou do páté kasty. Jako Pátá si tedy vydělává se svou rodinou jako umělkyně. Miluje zpěv, hraje na spoustu hudebních nástrojů, prostě šikovná dívka. Nicméně pak se objeví soutěž nesoucí jméno Selekce, která se nabízí jako zlepšení podmínek pro její rodinu a manželství s princem Maxonem pro její maličkost. Je to obrovská událost a valná většina dívek se do ní přihlasí. Ovšem pouze 35 dívek se stane novými obyvatelkami královského paláce a nabídkami pro prince. Ale ne, America si dělá vše po svém, vede tajný románek s Aspenem z nižší kasty a účast v Selekci je pro ni vyloženě noční můra. Do té doby než Aspen přijde s návrhem ať se přihlásí a pak se mohou vzít a její matka s nabídkou peněz výměnou za její přihlášení. Páni, nechápu co na té soutěži všichni mají.. Dobře, viděla jsem Maxona,  jídlo a peníze, už chápu a vracím zpět. Ale America stále doufá, že mezi vylosovanými dívkami nebude. Ale opak se stává pravdou a ona nachází své jméno mezi
vylosovanými šťastlivkyněmi.

,,Připravily mi temně modrou róbu s odstíny fialové. Na bocích byla zúžená a vzadu mi vějířovitě splývala ve vlnách hebkého saténu. Nemohla jsem uvěřit, že se dotýkám něčeho tak skvostného.''

Pro mou osobu, je kniha napsaná dobře, čte se jednoduše z pohledu Americy, ale vadí mi ta předvídatelnost. Miluji, když mám stavy že netuším co se stane s mou oblíbenou postavou, jestli si vezme toho, nebo spíše toho, jestli přežije celou knihu. Ano, Hra o trůny je pro mě jako dělaná. Už podle názvů knih, jako je Elita a První, což je pokračování skvělé Selekce, víte jak celá kniha skončí. Což je pro mě neskutečně smutné. Miluju napětí, které cítím při čtení. Jediné napětí u Selekce jsem pociťovala, když jsem na začátku nevěděla jestli si vybere Aspena či Maxona. Celý příběh je taková, víceménně šťastná, pohádka. Palác, princ, všude krásné šaty a šperky, láska, jídlo, prostě sen. Páni, já bych se celkem přihlásila. Achjo, zase odbočuji k jídlu a roztomilému Maxonovi od celé pointy knihy, ups.

Hned na první pohled kniha rozhodně zaujme svou nádhernou, barevnou a elegantní obálkou. Sice moc nesoudím knihy podle obálek, ale panebože, tahle je úžasná! Hrozně mě potěšilo, že uvnitř knihy byla krásná záložka se stejným obrázkem jako na obálce, protože mé záložky skončily v zubech našeho psa. Ach ano, musím si pořídit nové.

Co mi tato kniha připomíná a jak ji nejlépe popsat? Pff, zřejmě někoho budu opakovat, ale myslím že tohle je u všech podobné. Přijde mi to jako pohádka, s lehkými prvky soutěživosti jako v America's Top Model či Hunger Games a poté až do konce Milionář hledá ženu. Ale velmi krásný, roztomilý a sympatický milionář, bych ráda zmínila! Hehe, ano, já prostě Maxona zbožňuju.

Když hned první noc v paláci America odmítne úchvatného Maxona, nabídnou si přátelství a America mu bude pomáhat s dívkami, se kterými tráví mnohem více času než samotný princ. Jenže jak už to v přátelství s opačným pohlavím bývá, stejné je to i v Selekci. Po rozchodu s Aspenem, se Americe začíná lehce líbit Maxon, který je do ní ovšem zamilovaný, už od toho co ho kopla do stehna. Ano, do stehna, nechci být sprostá. A co neudělá naše skvělá America?! Friendzone pro chudinku Maxona! Pff, zlá holka!
Na konci knihy se America dostává do Elity a pokračování v její  životě v paláci, můžeme v českém jazyce očekávat na konci dubna. A mě se vážně nechce čekat! Achjo.

,,Tahám se za ucho. Kdykoliv. ''

Selekce se mi líbila, na oddech skvělé čtení a strašně se těším na pokračování! Za Maxona, šaty, jídlo a vše ostatní kromě předvídatelnosti, ocením dobrým hodnocením. A ano, dnes budu hodná a jelikož nemohu srovnávat sériového vraha G. R. R. Martina v beletrii k Kieře Cass, tak tentokrát předvídatelnost odpustím a dávám plný počet hvězdiček!